Research & Development

Trots op het authentieke karakter van onze producten.

 

Elke De Witte,
Technology Manager Ter Beke Vleeswaren België

 

Ontwikkelen van a tot z

 

“Samen met het hele team sta ik in voor de ontwikkeling van nieuwe producten binnen de divisie Vleeswaren. We passen ook bestaande producten aan. Dat kan op vraag van de klant, of om een proactief antwoord te bieden op de uitdagingen van de markt. Dat doen we altijd vanuit onze technische expertise en onze productkennis. Vaak hebben onze ontwikkelaars bovendien een slagersachtergrond en kunnen we een beroep doen op hun ambachtelijke kennis. Ook bij procesoptimalisatie zijn we nauw betrokken. Een wijziging in onze processen mag geen negatieve invloed hebben op smaak, geur of kwaliteit.”

“Alles zoeken we zelf uit. Ons team berekent elke receptuur van ieder product dat naar onze klanten gaat. Kruidenmixen kopen we niet, alles is ‘hand- made’. Dagelijks staan we in de proefkeuken om nieuwe producten uit te proberen of om te sleutelen aan bestaande recepten. We volgen het hele proces, van de grondstof tot aan het product dat je op je boterham krijgt.”

“Het is niet altijd evident om creativiteit en culinair te combineren met alle wettelijke normen en regels. Enkel om de voedselveiligheid te waarborgen, vlees snijdbaar te maken of om verspilling tegen te gaan, bedienen we ons van de veelbesproken E-nummers. Voor de klant is het immers belangrijk dat het product een bepaalde tijd houdbaar is. In elk geval streven we steeds naar de best mogelijke oplossing.”

 

Met de (fijne) neus erop

“Gaat een recept voor de eerste keer in productie, dan willen we dat van nabij opvolgen en zien. Soms blijkt het eindproduct niet helemaal identiek aan wat we in de proefkeuken voor ogen hadden. Dan hernemen we het proces tot het weer goed zit. Onze vleeswaren hebben allemaal de typische authentieke, eerlijke smaak. Daar gaan we prat op. We stoppen altijd passie in onze producten. Dat merk je, zowel naar smaak als visueel. Daar mogen we best trots op zijn. Als ik zie hoe we daarmee onze klanten kunnen overtuigen, stemt mij dat tevreden.”